Toekomstige plekken voor leven, wonen
en werken

Delen is het
nieuwe hebben

We betalen liever voor gebruik dan eigendom. Spotify, Huub en Airbnb zijn goede voorbeelden, maar geldt dit ook voor de eigen woning? Het zou in ieder geval bijdragen aan een oplossing voor een aantal lastige maatschappelijke vraagstukken. De stijgende prijzen voor woonruimte bijvoorbeeld. Als gedeelde leefruimtes en veel gezamenlijk groen afdoende compenseren voor kleinere woningen, kunnen meer mensen op evenveel vierkante meters wonen. En creëer je extra ontmoetingsplekken voor buren en buurtgenoten.

Drie duidelijke bouwtrends

“In de stadsontwikkeling is een aantal duidelijke trends zichtbaar. Kleinere woningen, mix-use in gebouwen en het gebruik van daken”, zegt ontwikkelingsmanager Paul Vernooy van Stebru. “Deze trends zijn eigenlijk oplossingen voor urgente maatschappelijke vraagstukken die vooral in de stad spelen:

  • stijgende vierkante meter prijzen,
  • gebrek aan verbondenheid met de buurt
  • beperkte ruimte voor groen en steeds verdere congestie van het verkeer.

Het concept van delen hangt eigenlijk als een soort paraplu over deze drie trends heen. Als ontwikkelaars vragen we ons dan ook steeds vaker af: wat vindt de consument essentieel in huis en wat wil hij met buren delen? Bijvoorbeeld omdat hij er niet elke dag gebruik van maakt?”

1

Klein is niet per definitie minder

“Het antwoord is nog niet volledig bekend, en verschilt ook per situatie. Maar het is wel de reden dat we er steeds vaker voor kiezen om gebouwencomplexen in te richten met kleine, maar super efficiënt ingerichte woningen. Want als in het complex een kookstudio en gezamenlijke woonruimte beschikbaar is waar je met vrienden kunt koken en eten, volstaat in je eigen huis een kleinere keuken. Zeker als deze woonkamer aan een prachtige binnentuin ligt waar je kunt genieten van de zon in een groene omgeving. Bijkomstig voordeel is dat deze gedeelde binnen- en buitenruimtes bijdragen aan de verbondenheid in de buurt. Niet alleen buren ontmoeten elkaar daar, vaak zijn ook omwonenden welkom.”

2

Parkeerplekken? Niet nodig

We ontwikkelen steeds vaker gebouwen zonder - of met heel weinig – eigen parkeerplaatsen. Mensen moeten uiteraard nog van A naar B, maar dat kan op verschillende manieren. Lopend, met een deelfiets, met kleine elektrische auto’s voor korte ritjes in de stad of met een stationwagen als je op vakantie wilt. Als je een mobiliteitshub in of rondom je gebouw creëert waar je al deze vormen vindt, los je voor bewoners hun mobiliteitsvraagstuk en voor steden een infrastructureel probleem op. Maar je hebt wel een commerciële partner nodig die dat deel van je kan overnemen. Zo hebben we met Next Urban Mobility de tender voor het Zomerhofkwartier in Rotterdam gewonnen. Daar zijn zelfs helemaal geen eigen parkeerplekken meer gepland, maar wel die mobiliteitshub met ruimte voor bijna 100 deelauto’s en andere deelvoertuigen”

3

Mix-use gebouwen voor betere sociale cohesie

“Ook multifunctionele gebouwen dragen bij aan een oplossing voor genoemde maatschappelijke problemen. Door functies als wonen, werken, short stay, horeca, mobiliteit en zorg te herbergen in één gebouw en beschikbaar te maken voor bewoners en omwonenden creëer je een prettige dynamiek in de stad en veerkrachtige wijken. Ontmoetingen in de wijk komen op natuurlijke wijze tot stand, waardoor de sociale cohesie verbetert. Het ontwikkelen van dit soort gebouwen vergt wel meer aandacht. Je moet met meerdere partijen om tafel die allemaal invloed hebben op het ontwerp. Want de verschillende functies moeten wél hun eigen broek omhoog kunnen houden.”

Drie toekomstige pareltjes van Stebru

Hoe vertalen bovenstaande trends en ontwikkelingen zich in projecten van Stebru? Bekijk deze toekomstige en unieke wooncomplexen.

Groene daken
stimuleren ontmoetingen

Op de voormalige Vrodest-locatie in Zaandam ontwikkelt Stebru samen met Impact Vastgoed De Zaanse Helden. We creëren tien wooncomplexen met verschillende woningtypes voor zowel gezinnen, senioren, starters als doorstromers. Tussen de woongebouwen ontwikkelen we een parkeervoorziening met daarop een openbaar toegankelijke, natuurinclusieve en klimaatadaptieve daktuin die de route vanaf het centraal station verbindt met de naastgelegen 300-jaar oude molen De Held Jozua en het buitengebied van Zaanstad. Hiermee draagt De Zaanse Helden zowel maatschappelijk als op het gebied van duurzaamheid bij aan de doelstellingen van de gemeente Zaandam.

In het kort

  • Ruim 600 sociale en middeldure huur- en koopwoningen van circa 50 tot 115 m2
  • Het treinstation, de bushalte en winkels voor dagelijkse boodschappen bevinden zich op loopafstand
  • Ruimte voor zorg aan huis en kinderdagverblijf
  • Gasloos, voorzien van WKO-systeem, zonnepanelen: resultaat epc van 0,2
  • Groot aantal deelauto’s in parkeergarage
  • Hoogwaardige isolatie gevels, daken en vloeren
  • Eerste 231 woningen verkocht aan Altera Vastgoed

1. De Zaanse Helden

2. Scheepmakershaven

Woongebouw met spectaculaire buitenruimtes

Aan de Scheepmakershaven in Rotterdam verrijst in 2021 een nieuw woongebouw. Het multifunctionele gebouw krijgt een mix van verschillende woningtypen, kantoren en overige commerciële functies. Het gebouw wordt deels op bestaande bebouwing geplaatst die vanwege de cultuurhistorische waarde ervan grotendeels wordt behouden. Tussen de bestaande gebouwen en de nieuwbouw zit een bijzondere laag waar een gemeenschappelijke ruimte ontworpen is in de vorm van een huiskamer en een daktuin. Dit wordt dé ontmoetingsplek van het gebouw.

In het kort

  • 60 meter hoog en circa 50 woningen
  • Onderste lagen gereserveerd voor oa horeca en kantoren
  • Woningen met oppervlakte tussen de 50 m2 en 250 m2
  • Mix-use gebouw met elegante uitstraling voor hogere segment
  • Tussenlaag als ontmoetingsruimte voor bewoners
  • Ontworpen door MoederscheimMoonen Architects

In Den Haag Zuidwest, direct naast station Moerwijk, ontwikkelt Stebru een nieuw stuk stad. Met de ontwikkeling van LEVELS krijgt Den Haag Zuidwest een echte stadsentree. LEVELS is een samenwerking tussen de gemeente Den Haag, Stebru en Vestia. In de stedenbouwkundige opzet en architectuur komen de verschillende niveaus en functies terug met een stedelijke laag en daarboven hoogbouw oplopend van 40 naar 70 meter. Met op de kop een landmark van 100 meter. De planning is om eind 2021 te starten met bouwen.

In het kort

  • Circa 540 woningen: sociale huur, ruime middeldure huur tot koop van 45 m2 tot 125m2
  • Mix-use gebouw: wonen, parkeren, leer-werkplekken, bedrijvigheid en mogelijk horeca
  • Architecten: HVE Architecten en AAArchitecten
  • Klimaatadaptief daklandschap voor bewoners


3. LEVELS - Den Haag

Ontmoet Stebru